Ziua Europeană a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112
În fiecare an, pe 11 februarie, adică pe 11 02, este marcată Ziua europeană a numărului unic de urgenţă 112. Dacă nu ați aflat încă, numărul 112 este numărul telefonic de urgenţă disponibil non-stop, în mod gratuit, atât prin linii de telefonie fixă, cât şi prin toate rețelele de telefonie mobilă. Numărul telefonic de urgență 112 este unic pentru statele Uniunii Europene, așa că, dacă aveți o problemă în oricare din țările UE, puteți suna imediat cu încredere la acest număr. De asemenea, au adoptat numărul 112 ca număr telefonic de urgență și următoarele state: Albania, Georgia, Republica Moldova, Islanda, Muntenegru, Norvegia, Serbia, Elveţia și Turcia.
În România, Numărul telefonic de urgență 112 este operat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU). Dacă vă aflați într-o situație de urgență puteți suna gratuit de pe orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita operatorului/operatoarei care vă va răspunde asistența serviciilor specializate de intervenție, în funcție de situație (ambulanță, SMURD, pompieri, jandarmi, poliție). Trebuie să mai știți că Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență este organizat în 41 de centre pentru preluarea apelurilor de urgență la numărul 112, câte unul în fiecare județ și unul, Centrul 112 București-Ilfov, care recepționează apelurile atât din București, cât și din județul Ilfov.
Pentru o mai bună precizie în localizarea apelului a fost creată chiar o aplicație pentru telefoanele mobile cu sisteme Android şi iOS, Apel 112. Această aplicație poate să genereze informaţia de localizare şi să transmită imediat poziţia geografică a telefonului, folosind conexiunea de date şi serviciul de localizare ale telefonului mobil, GPS. Apel 112 este o aplicaţia gratuită şi poate fi descărcată pe telefoane din magazinele de aplicaţii Google Play şi AppStore.
Sunați la 112 numai dacă aveți cu adevărat o situație de urgență! Numai în 2019, operatorii 112 din centrele Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență au preluat 11.301.881 apeluri, din care, din păcate, aproape jumătate nu au fost urgențe de competența Serviciului 112. În mod regretabil, unii cetățeni au ales să sune la numărul de urgență 112 fără a avea vreo urgență reală, ci pentru a solicita diverse informații, dar au fost și apeluri din greșeală, sau, mult mai grav, farse sau chiar apeluri injurioase. Majoritatea urgențelor semnalate prin 112 au fost cazuri medicale, dar au fost semnalate și incendii, furturi sau alte infracțiuni.
Încă o dată precizăm, numărul unic pentru apeluri de urgență 112 se apelează numai atunci când este necesară intervenția agențiilor specializate de intervenție, pentru asigurarea asistenței imediate în situații în care este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Operatorul care vă va prelua apelul vă va asculta cu atenție și va decide către care serviciu de intervenție să vă facă legătura, asigurând astfel cât mai rapid cooperarea între agențiile specializate de intervenție ale Poliției Române, Serviciului de ambulanță, Pompierilor, Serviciului Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare, (SMURD) și Jandarmeriei române, adică cele care au obligația de a asigura intervenția la urgențe.
Așa că dacă te afli chiar tu, sau vezi în apropiere o situație de urgență, o persoană rănită sau aflată în pericol, un accident de circulație sau un incendiu, dacă ai nevoie urgentă de Ambulanță, Poliție sau Pompieri, sună la 112. Chiar dacă nu ești foarte sigur că situația respectivă este de urgență, apelează 112 și operatoarea care îți va răspunde va determina imediat dacă ai cu adevărat nevoie de asistență de urgență. După ce ai sunat, încearcă să rămâi calm și să te concentrezi pe răspunsurile la întrebările de clarificare ce îți vor fi puse. Dacă ai sunat din greșeală, nu te speria și nu închide telefonul, până nu îi confirmi operatoarei că a fost o greșeală și că nu este nici o urgență. Nu-ți ia nimeni capul, și astfel operatoarea se va lămuri că nu este o urgență și nu va mai trimite un echipaj pentru verificare la adresa ta.
Nu în ultimul rând, cei care aveți copii ar fi bine să-i învățați, atunci când vârsta le permite, când și cum să să sune la 112! Poate nu o să fie niciodată cazul, dar dacă totuși se va ivi o situație de urgență, apelul la 112 îl poate salva pe el sau pe alții din jurul lui. Copilul trebuie să aibă încredere în operatorul care îi va răspunde la apelul 112, să știe să-i spună numele lui și al părinților, precum și adresa, dar și să răspundă la întrebările ce îi vor fi puse și să rămână la telefon până când i se va spune că poate să închidă telefonul.