Vineri, 13 noiembrie – Black Friday România, a fost și încă mai este un mare succes comercial. Black Friday a fost chiar ieri, vineri, 13 noiembrie, și, la fel ca în ultimii ani, a fost o zi de reduceri de prețuri la foarte multe produse, de la îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice și electronice la bijuterii, autoturisme, mobilă și chiar apartamente. O mulțime de magazine au dat tonul reducerilor cu mult timp înainte, pentru unele Black Friday durează chiar mai mult de o lună, pentru altele, trei zile, o săptămână sau 10 zile. Unele magazine au aplicat reduceri realiste de până la 30%, altele au plusat cu anunțuri ispititoare de 50% sau chiar 80%.
Cu restricțiile impuse de epidemia de Sars Cov 2, cumpărăturile online au fost impulsionate decisiv, dar și în magazine au fost destui clienți atrași de perspectiva unui chilipir și a unor economii substanțiale. Deja se raportează cifre record, recordurile înregistrate anul trecut fiind spulberate categoric. Pare că toată lumea avea neapărată nevoie de câte ceva și nu ar fi putut rata ocazia minunată de a-și cumpăra ceva de Black Friday pentru nimic în lume!
S-au pus, totuși, din nou și câteva întrebări, dar, la fel ca și în anii precedenți, vor rămâne fără răspuns, cel mai probabil. Cât de reale au fost reducerile tipărite cu litere de-o șchioapă, ce au mers, cum spuneam, până la 80%, probabil nimeni nu va lămuri vreodată. La câteva produse au fost semnalate deja anomalii de genul, preț x acum două săptămâni, preț 2 x sau chiar mai mult de Black Friday, cu reducere, bineînțeles, de 20, 30, 50, sau chiar 80%! Rezolvând ecuația descoperi că, de fapt, comerciantul ți-a vândut produsul mai scump, spunându-ți însă că e mai ieftin! Curat murdar, coane Fănică!
O altă întrebare este dacă avem cu adevărat nevoie de toate cele achiziționate de Black Friday? Trăim vremuri destul de grele cât să îndemne la cumpătare în gestionarea bugetului personal, la economisire în loc de cheltuire, la prioritizare maximă a oricăror cheltuieli, la renunțare la unele capricii în favoarea unor reale investiții sau în favoarea creării de provizii. Mai bine să ai cămara plină și pușculița doldora de bani decât… Dar asta e ușor de zis, mai greu de făcut! Tentațiile sunt mari, publicitatea efervescentă e pretutindeni și te captivează într-atât încât te convinge că trebuie neapărat să-ți iei aia și ailaltă și ailaltă…
S-au mai întrebat unii dacă aceste cumpărături întețite de mirajul Black Friday nu sunt cumva un mod de răspuns la situația complicată din ultimele luni, dominată de știrile tragice privind victimele noului coronavirus, de restricții și incertitudini? Refularea neliniștii, fricii și a altor sentimente angoasante se poate produce și prin frumoasele cumpărături, online sau offline, bunurile achiziționate necontând prea mult, ci faptul în sine de a le cumpăra. Avem specialiști care vor explica și latura asta a problemei, în măsura în care considerăm ziua de Black Friday, mai bine zis fenomenul Black Friday din România, o reală problemă.
Putem, desigur, să ne uităm cu blândețe, la tot acest tumult comercial, să ne bucurăm pentru negustorii care și-au umplut conturile din nou, dar și pentru chilipirgiii care și-au umplut șifonierul, sufrageria sau garajul. Provocările zilei de mâine sunt departe, azi suntem fericiți și asta sigur contează! Ne vom descurca noi și mâine, ca și azi, ca și ieri.
Totul va fi bine!